Mnoge kompanije u Srbiji nemaju uređen sistem poslovanja. Često srećemo nezainteresovane i nezadovoljne radnike, a da li znate zašto? Verovatno ste čuli za ISO standarde i videli ih kod konkurencije, ali i dalje niste sigurni da li je to prava opcija za vas, čak ne znate ni kako vam mogu pomoći, zar ne?
Koliko puta ste izgubili tender bas zbog toga što neka firma ima ISO standarde. Broj tendera gde je ISO standard preduslov iz godine u godinu raste, a vi ćete nastaviti da gubite poslove ukoliko ne uredite vas sistem poslovanja.
Dobra vest je da napokon možete da prestanete da se nervirate i obezbedite svojoj firmi sigurniju budućnost sa ISO standardima. Da se bolje upoznate sa ISO standardima, spremili smo vam detaljan vodič koji će pomoći da razumete ceo postupak uvođenja ISO standarda i zašto su značajni za vaše poslovanje.
Šta je ISO i ISO standard?
ISO je međunarodna organizacija za standardizaciju sa sedištem u Ženevi. Ova svetska institucija razvija standarde i predstavlja mrežu instituta u čak 158 zemalja, na bazi jedna zemlja jedan član. Iako bi ISO po pravilu trebalo da bude nevladina organizacija, mnogu članovi su imenovani od strane izvršnih vlasti ili su u isto vreme deo izvršne vlasti.
Šta je ISO sertifikat?
ISO sertifikat je dokaz da vaša firma posluje u skladu sa ISO standardima i na osnovu dobro utemeljene prakse. Dobavljači mogu uvesti ISO standarde kako bi njihovi proizvodi imali široku prihvaćenost dok sa druge strane, poslovni subjekti mogu koristiti međunarodne standarde kako bi se takmičili i na svetskom tržištu.
Državne uprave koje su takođe zainteresovane za uvođenje ISO standarda obezbeđuju naučnu i tehnološku bazu koja doprinosi kreiranju pravnog, ekološkog, bezbednosnog i zdravstvenog okvira. Sama činjenica da proizvod ili usluga poseduje ISO standard pruža garanciju pouzdanosti, kvaliteta i bezbednosti, a samim tim čini i da se potrošači osećaju sigurno.
Zašto bi firme trebalo da imaju ISO standarde?
Ceo sistem ISO standarda se bazira na tome da omogući kompaniji da uspostavi dobar odnos sa zaposlenima, kupcima i dobavljačima, kako bi napravili jedan kvalitetan skok u pružanju usluga.
Kompanije koja je usmerena na kupca
Kompanije zavise od svojih klijenata. U tom slučaju moraju razumeti njihove buduće i tekuće potrebe, kako bi uspešno zadovoljili njihove zahteve i prevazišli potrebe kupaca.
Liderstvo
Menadžment kompanije bi trebalo da vodi zaposlene svojim primerom, da definiše ciljeve i smer kretanja organizacije, kao i da uspostavi jedinstvo sa zaposlenima.
Uključenost zaposlenih
Kompanija mora da ohrabri zaposlene da prihvate određeni deo odgovornosti. Ovim činom oni učestvuju u rešavanju problema i unapređivanju procesa. Zaposlenima bi trebalo obezbediti pristup novim izvorima saznanja i veštinama. Oni moraju razmenjivati iskustva i znanja unutar timova, što će doprineti većem zadovoljstvu pri obavljanju poslova i boljim rezultatima.
Procesni pristup
Ako želite da ostvarite željeni rezultat, onda svi procesi moraju biti jasno definisani, dok ulaz/izlaz iz procesa zajedno sa funkcijama praćeni i identifikovani. Osim toga, kompanija mora jasno definisati ko je nadležan i ko upravlja procesima. Potrebno je takođe omogućiti sve korisne informacije, materijale i obuku zaposlenima.
Sistemski pristup upravljanju
Definisanje procesa razvoja postavlja se na način da zadati cilj postignete na najefikasniji način. Sistemski pristup takođe podrazumeva razumevanje međuzavisnih procesa kao i konstanto unapređenje sistema.
Neprekidno poboljšavanje
Ova princip ohrabruje kompanije da uvedu vise manjih unapređenja u sisteme i procese kao i kontinuirano poređenje učinka sa postavljenim kriterijumima. Cilj vaše organizacije bi trebalo da bude konstantno poboljšanje usluga.
Odluke donosite na osnovu činjenica
Prikupite informacije i podatke koji su bitni za unapred postavljene ciljeve i analizirajte prikupljene podatke tako što ćete koristiti validne metode.
Dobri odnosi sa dobavljačima
Kompanija bi trebalo da prepozna i odabere ključne dobavljače sa kojim treba da radi na razvoju u unapređenju proizvodnih procesa kao i samih proizvoda. Ključ ove saradnje je jasna i otvorena komunikacija koja će omogućiti dugoročnu saradnju na obostranu korist.
Kome su potrebni ISO standardi?
Građevinarstvo
U građevinarstvu se vremenska i budžetska ograničenja stalno primenjuju, posebno od strane niza eksternih faktora i nezavisnih investitora. Stoga, kvalitet i bezbednost radnika na gradilištu često mogu biti suprotstavljeni. ISO standardi doprinose značajnom smanjenju troškova otklanjanja otpada, većoj efikasnosti i sigurnijem radnom mestu za zaposlene.
Inženjering
Inženjeri različitih struka moraju biti precizni, efikasni i dosledni kako bi održali reputaciju među potencijalnim izvođačima. Biti sposoban za izvođenje određenih projekata je jedna stvar, ali biti sposoban da ponovite i prevaziđete prethodno postignut uspeh, kako bi odgovarao potrebama različitih klijenata je odlika samo uspešnih inženjera.
Firme koje se bave inženjeringom i koje nude garanciju kvaliteta usluga pokazuju sposobnost da identifikuju potencijalne opasnosti i neefikasnosti i razviju planove za ublažavanje ovih rizika. Upravo ove vrste garancija mogu pomoći vašoj firmi da se izdvojite od konkurencije.
IT
ISO standardi zahtevaju sveobuhvatnu dokumentaciju, standardne operativne procedure i planove oporavka od katastrofe. Ovo pomaže IT firmama da pojednostave složene interne procese i sisteme, a zauzvrat proizvode efikasnije rezultate.
Proizvodnja
Implementacijom sistema koji upravljaju kvalitetom, proizvodne firme mogu da iskažu vrednost na svojim tržištima, posebno kada se takmiče sa inostranim kompanijama. Pored toga, bezbednosni standardi su konstantno ispitivani kako bi se videlo šta bi se moglo poboljšati na duže staze.
Ugostiteljstvo
Kada su dnevne operacije jasno vidljive osoblju, rukovodstvu je potreban način da osigura poboljšanje standarda. Ovo takođe može omogućiti ugostiteljskim objektima da promovišu svoje usluge u inostranstvu i uspostave dobre odnose sa stranim potrošačima. ISO standardi olakšavaju menadžerima da implementiraju jasno definisan skup procedura bez oslanjanja na ad-hoc tehnike upravljanja.
Zdravstvo
ISO standardi mogu pružiti sveobuhvatnu procenu trenutnih standarda u oblastima kao što su zdravstvene ustanove (bolnice, nega starih), farmaceutska proizvodnja, hitna pomoć i hitne službe. Što su naše zdravstvene ustanove efikasnije i efektivnije, bolje se razvijamo kao zajednica.
Postupak uvođena ISO standarda
- Priprema primene ISO standarda
- Evaluacija stanja kvaliteta u kompaniji ili proizvodnog sistema
- Projektovanje QMS-a
- Uvođenje QMS-a
- Sertifikacija za ISO standarde
- Resertifikacija ISO standarda – na godišnjem nivou
Najveći deo posla obavlja konsultantska kompanija, ali i menadžment preduzeća koji pokreće postupak i pruža potpunu podršku uvođenju ovog sistema.
Spisak ISO standarda
- ISO 9001 standard – Sistem menadžmenta kvalitetom
- ISO 14001 standard – Sistem menadžmenta životnom sredinom
- ISO 45001 standard – Sistem menadžmenta bezbednošću i zdravljem na radu
- ISO 50001 standard – Sistem menadžmenta energijom
- ISO/IEC 27001 standard – Sistem menadžmenta bezbednošću informacija
- ISO/IEC 20000-1 standard – Menadžment uslugama
- ISO 22301 standard – Sistem menadžmenta kontinuitetom poslovanja
- ISO 28000 standard – Sistem menadžmenta obezbeđenjem u lancu snabdevanja
- ISO 31000 standard – Menadžment rizikom
- ISO 39001 standard – Sistem upravljanja bezbednošću drumskog saobraćaja
- HACCP standard – Kvalitet i bezbednost hrane
- ISO 22000 standard – Sistem menadžmenta bezbednošću hrane
- FSSC 22000 standard – Sertifikacija sistema bezbednosti hrane
- GMP+ standard – Smernice dobre proizvođačke prakse
- FSC CoC standard – Ekološki kriterijumi za gazdovanje šumama
- SCC standard – Sistem menadžmenta bezbednosti i zdravlja na radu
- ISO 22716 standard – Zahtevi kvaliteta dobre proizvođačke prakse za kozmetičke proizvode
- ISO 3834 standard – Zahtevi kvaliteta kod zavarivanja topljenjem metalnih materijala
- ISO 17025 standard – Opšti zahtevi za kompetentnost laboratorija za ispitivanje i za etaloniranje
- ISO 13485 standard – ZahtevI kvaliteta sistema upravljanja u proizvodnji medicinskih uređaja i sredstava
- CE znak – Direktive za novi pristup
- COVID-19 SHIELD iso standard – Vaša posvećenost zdravlju i bezbednosti zaposlenih
- Global GAP standard – Standard u oblasti poljoprivrede za bezbednu i održivu poljoprivrednu proizvodnju
- GRASP standard – Društvene prakse i postupanja sa radnicima na poljoprivrednom gazdinstvu
- BRC standard – Globalni standard za bezbednost hrane
- IFS standard – Internacionalni standard za hranu – IFS
- SEDEX SMETA standard – Provera društvene usklađenosti
- ISO 26000 standard – Međunarodno uputstvo o društvenoj odgovornosti
- ISO 37001 standard – Sistem menadžmenta protiv mita
- SA8000 standard – Međunarodni sistem za ispitivanje i proveru društvene odgovornosti
- OK COMPOST standard – Obeleženi proizvodi su biorazgradivi u industrijskom postrojenju za mešanje
Iso standardi po oblasti industrije
- Automobilska industrija
- Projektovanje
- Bezbednost, sigurnost i zaštita na radu
- IT i telekomunikacije
- Banke i osiguravajuća društva
- Proizvodnja
- Energetska efikasnost i snabdevanje
- Šumarstvo i drvna industrija
- Transport i logistika
- Građevinarstvo
- Medicinska sredstva
- Papirna industrija, štamparije i izdavačka delatnost
- Poljoprivreda
- Industrija hrane i pića